المقالات

كيف تعمل من المنزل FreeLancer


كيف تعمل من المنزل (Free Lancer)

ما معنى الفرى لانسر ( Free Lancer ) ؟

هو انك لا ترتبط بعمل معين او شركة معينه هو  انك تعمل فى الوقت الذى يحبو لك العمل ولكن العمل يقوم على الانتاجيه من مميزات العمل                         كا فرى لانسر انك تكون انت مدير نفسك وتحدد كيف تطور عملك بعيدا عن مواعيد العمل الرسميه والحضور والانصراف  .

من مميزات الفري لانسر او العمل الحر من المنزل 

  •  حرية العمل فى أى مكان .
  • بإمكانك الاتصال مع العملاء من اى دولة على الانترنت.
  • نتائج مادية (فلوس)  ولكن شرط ان تعمل فى مجال تحبه وتبدع فيه .
  •  العمل براحه نفسيه دون ضغوط العمل الاخرى .

مثال عملى حدث بالفعل....

فيه شاب مصرى بيعمل ربح مادى كويس جدا من انه بياخد اسم العميل الاجنبى او اللى عايش خارج مصر ويكتب اسم العميل على ورقه بخط يدوى مش كمبيوتر ويروح عند الهرم او ابو الهول او اى مناطق اثريه فى مصر ويصور الورقه اللى مكتوب عليها اسم العميل وهو ماسكها جنب الهرم او اى منطقه اثريه وبياخد على الصورة 5 دولار دا مثال بسيط من العمل كافري لانسر اكيد انت عندك القدرة انك تبتكر شغلانه ليك تطلع منها مرتبك شهرى وزيادة لو مفيش اتعلم اى مجال مش هتخسر حاجه.

سؤال بيدور فى ذهنك دلوقتى انا كمحاسب هشتغل ازاى فرى لانسر ؟

 فيه فكره فيها ربح مادي بيتراوح من 6000 الى 10000 جنيهاً شهريا وعلى حسب الانتاجية موجوده فى موقع شركة بابل انك ممكن تسوق لبرنامج  محاسبى لشركة مقاولات على  الانترنت وانت قاعد فى البيت او فى مكان اللى يريحك  

 

طب ازاى اقدم على طلب عمل حر ؟

دا رقم الواتس اب ممكن تتواصل معي افهمك الفكره ازاى 01001179178 وبعد كده هاعطيك لينك تسوق بيه فى المنتديات والموقع وجروبات الفيس او على الصفحة الشخصية بتاعتك واكيد طبعا بتابع كل دا  من خلال اليوزر نيم والباس وررد . اللى ليك على الموقع تعرف مين اللى دخل من خلالك وخد عرض سعر ولا لاء وكل شئ عن العميل اللى دخل من خلال الرابط بتاعك .

سؤال تاني بيدور فى دماغك طب هاخد كام ؟

اكيد العمل الحر بيعتمد على الانتاجية زى ما متفقين من الاول يبقي كل عميل يخش على الرابط بتاعك ويتعاقد على البرنامج ليك نسبة من قيمه التعاقد اللى هنحددها على التليفون لما مسئول التسويق يكلمك .

 


ودي اهم مواقع الفرى لانسر العربية

موقع خمسات 

من اشهر المواقع العربية على الانترنت ودا متخصص بيع المنتجات الصغيرة علشان كده سمي خمسات لانه بيبيع كل حاجه ب 5 دولار او 10 دولار بيتعامل فئه الخمسه فقط.

موقع مستقل 

من اشهر المواقع العربية على الانترنت من خلال المستقلين فى كل المجالات (البرمجيه -  الترجمه - التصميم - التعليق الصوتى - كتابة خطة عمل). كتابة محتوى لمواقع.. الخ تصفح الموقع وسوف تجد الجديد .

مقال  يفيدك

القواعد الذهبية للمقابلات الشخصية